Leer alles over het zelf brouwen van bier

Een glas bier drinken na het sporten, kan dat?

geschreven door Andy Meerwaldt

Bier is in warme tijden zeker een goede dorstlesser, maar hoe zit dat nu met het sporten? Is het drinken van een koel biertje na het sporten eigenlijk wel verstandig?

Bij het sporten verlies je natuurlijk veel vocht en dat verlies wil je natuurlijk wel aanvullen na de activiteit. Dit kan bijvoorbeeld door het drinken van (veel) water. Maar het drinken van een laag-alcoholisch bier kan in sommige gevallen misschien zelfs wat beter werken. Door het koolzuur wordt het vocht mogelijk zelfs wat beter opgenomen.

Het effect van bier drinken na het sporten

Het risico bij het drinken van een alcoholhoudende drank is het vochtafdrijvende effect van alcohol en daardoor ben je misschien verder van huis. In plaats van dat je lichaam het vocht opneemt, zul je merken dat het omgekeerde gaat gebeuren.

Daarnaast kan het drinken van alcohol harder aankomen, dit komt doordat de maag leger is na de activiteit en hierdoor heb je als het ware geen goede bodem meer. Om deze reden kun je het drinken van een biertje na het sporten beter combineren met het eten van iets kleins, zodat het effect minder hard aankomt.

Bier en wielrennen

Bijna elk grote sport wordt wel gesponsord door een groot biermerk. Maar toch zie ik bij het wielrennen een opvallend verschijnsel. Er zijn namelijke verschillende brouwerijen die zich toespitsen op wielrenners met een of meerdere bieren om te drinken na de koers.

Enkele voorbeelden hiervan is het Belgische Kwaremont en sinds niet al te lange tijd is daar ook nog Koerspret, een Nederlandse brouwerij.

Toevoeging van natrium doet ‘wonderen’

Er zijn best wel wat onderzoeken gedaan naar de combinatie van bier en sport. Uit een Australisch onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat de toevoeging van natrium aan een laag alcoholisch (2,3%) biertje ervoor zorgt dat het lichaam minder vocht zal afstoten.

Dus bieren met toegevoegde natrium zijn mogelijk beter geschikt voor het herstel van het vochtbalans na het sporten.

Drink alcoholvrij of alcoholarm bier na het sporten

Het beste is waarschijnlijk om na het sporten gewoon een alcoholvrij of alcoholarm bier te drinken. Op die manier heb je eigenlijk wel het ‘lekkere’ van een biertje, maar niet de nadelige effecten van de alcohol op het vochtbalans. Daarnaast worden deze bieren ook steeds beter.


Geef een antwoord