Het gaat goed met het het speciale bier. Misschien gaat het zelfs zo goed dat de supermarkt tegenwoordig een heus walhalla zijn met steengoede bieren.
Vorig jaar (2020) werd bekend dat de Limburgse supermarktketen Jan Linders een samenwerking met Untappd waren aangegaan. Er zijn nu een aantal vestigingen verified venue geworden en de bieren die ze verkopen zijn echt mega tof.
Slijterijwaardig bier
Zo zat ik recentelijk te kijken naar de Untappd menukaart van de Jan Linders in Venray en daar zag ik echt slijterij waardige bieren voorbij komen. Een aanbod van bijna 190 verschillende bieren van onder andere Põhjala, Founders en To Øl. Op Nederlands vlak een goede vertegenwoordiging van onder andere de Moersleutel, Brouwerij Frontaal en Brouwerij de School.
Het zijn over het algemeen bieren, waarvoor je vroeger naar een slijterij moest gaan of die je in een van de vele online webshops kon vinden. Ergens gaat hier dus iets heel erg goed. Of de brouwerijen zijn heel goed in staat om hun bieren beter te distribueren of er zijn distributeurs heel goed bezig om veel buitenlands bier grootschalig binnen te halen. Ik denk dat het een gevalletje is van beiden.
En door de toenemende populariteit van al die lekkere bieren moet er dus wel een goed aanbod zijn in de supermarkt. Zo haal je namelijk steeds meer mensen naar je winkel toe.
Pils, bockbier en Belgische trappisten
Er was een tijd, vroeger, waarbij het schap in de supermarkt voornamelijk vol stond met Nederlands pils, oud bruin en wat (Belgische) trappisten zoals Orval, Chimay en Westmalle. Daarnaast waren Hertog Jan en Grimbergen twee vaste krachten met verschillende soorten bier zoals Tripel en Dubbel.
Tweemaal per jaar werd een schapje met seizoensbier gevuld. In het najaar was de Herfstbock aan de beurt en in het voorjaar kon je lentebieren kopen. Langzaam werd dit assortiment van seizoensbieren wel wat breder en ineens had je winterbieren.
Beetje bij beetje werd ook het vaste aanbod breder. Duvel, La Chouffe en andere populaire bieren kwamen erbij. En vervolgens gingen ook de grote brouwerijen ineens ook allerlei soorten speciaal bier maken. Ik zag dat vooral Grolsch en Brand steeds grootser inzetten op het crafty bier.
Een klein schapje met bieren werd een halve stelling en uiteindelijk was er een hele rij vol met bier. Altijd wat te kiezen. Beginnende bierliefhebbers kwamen dus door de supermarkt in aanraking verschillende soorten bieren. Willen ze wat specialers of extras, dan is de gang naar de slijter de volgende stap.
Supermarkt vs. de lokale slijter
Mijn vaste slijter heeft helaas niet zo’n al te uitgebreid assortiment en dat neem ik hem niet kwalijk. Zelf zegt hij dat er vooral vraag is naar het wat traditionelere bier zoals een Tripel of Dubbel van Westmalle. Ik geef hem dus zeker geen ongelijk dat hij daarom niet al te gortig inkoopt. Hij moet het immers zien te slijten, is het niet?
Het is daarom voor mij wel extra wrang dat er schijnbaar wel een zekere vraag is naar craft bier. Zeker gezien het feit dat meerdere supermarkten hier een lekker divers aanbod hebben. Er is daarnaast ook een goed prijsverschil te zien. Het bier is bij de supermarkt gewoon goedkoper en dat voelt wat oneerlijk.
Ergens voelt ik dit ook wel een beetje als een oneerlijke concurrentie. Mensen komen nu eenmaal iets vaker in de supermarkt dan bij de lokale slijter. Als de bieren daarnaast ook lekker scherp zijn geprijsd, dan is er bijna geen reden meer om naar de slijterij te gaan.
Ik denk ergens ook wel dat een supermarktketen grootst kan inkopen en daarom dus een goede prijs kan afspreken. Hierdoor zitten ze ook lekker onder de marge en als het seizoen voorbij is, dan worden de flesjes volgeplakt met de 35% korting stickers. De supermarkt moet er gewoon vanaf, ook al liggen de houdbaarheidsdatums flink in de toekomst.
Steun de lokale slijter
Zelf probeer ik eens in de drie tot vier weken mijn vaste slijter te bezoeken. Hoopvol scoor ik dan een klein aantal nieuwe bieren. Ik zie de bevlogenheid van de ondernemer en hij kent me in de tussentijd ook weer wat beter en daarom support ik mijn lokale slijter.
En ja, daarnaast juich ik ook weer elke seizoenswissel van harte toe, want dan kan ik ook weer losgaan bij mijn eigen Jan Linders winkel. Het gevoel van haast en FOMO is gelukkig minder geworden, dan jaren geleden. Toen was het vooral dat ik alles moest meenemen, want het zou zomaar eens op kunnen zijn. Nu besef ik me dat ik zeker nog een kleine 4 maanden heb, voordat de bieren weer uit het assortiment verdwijnen.
Voor de wat zwaardere erg goede bieren ga ik gewoon naar Drank van de Meisjes in Haps, dat echt een heel goed assortiment heeft. Vroeger ging ik erheen voor bieren van Jopen of het Uiltje, maar deze liggen dus al bij de supermarkt. Nu ga ik er nu voor de redelijke onbekende bier naartoe.
Ook Mister Hop heeft aan mij een terugkerende klant. Hier bestel ik ook voornamelijk bier van de Nederlandse brouwers. Bij voorkeur zo regionaal mogelijk. Ik vind het namelijk wel goed om beginnende brouwerijen te steunen. Door deze steun kan zo’n brouwerij groeien en uiteindelijk vanuit de slijterij weer in de supermarkt belanden en dan begint het cirkeltje weer opnieuw.