Het creëren van een heuse bier hype

De hype rondom het Tompouce bier

Eens in de zoveel tijd duikt er een biertje op waarbij de angst om deze mis te lopen gelijk aanwezig is. Zo hadden we Lowlander dat samen met de HEMA voor een echt bier hype zorgden door het uitbrengen van de Tompouce Ale.

Ik houd er wel van: de FOMO (Fear of Missing Out) bij bepaald biertjes. Zo komt bijvoorbeeld Hertog Jan elk jaar wel met de vatgerijpt serie. Vier versies van de Grand Prestige gerijpt op diverse houten vaten. Het ene jaar is dat whiskey en het andere jaar zijn het weer jenever vaten. Met een beperkte oplage en voor een bedrag van 20 – 25 euro per fles moet het een must-have zijn.

En wat te denken van de Bourbon County Brand Stout (BCBS) van Goose Island dat jaarlijks uitgebracht wordt. Voor een ruime 20 euro per flesje kun je verschillende varianten gerijpt op bourbon vaten bemachtigen. De exclusiviteit maakt ook dit bier tot een ware must-have voor de (fanatieke) bierliefhebber.

Het zijn allemaal mooie bieren die goed staan tussen alle checkins op Untappd. Maar elke hype rondom dergelijk bier maken het wel tot een dure hobby zo. En dat geldt zeker als je overal aan mee wilt doen. Voor mij is het gevoel van urgentie bij dit soort bieren over de afgelopen jaren gelukkig wat minder geworden.

De Hertog Jan Vatgerijpt hype

De vatgerijpt serie van Hertog Jan is volgen mij het gevolg geweest van de Ongekend serie. Deze bestond uit een drietal bieren gebrouwen door de verschillende brouwmeesters van de brouwerij. Uitgebracht in het stenen kruikje van 45CL en voor een bedrag van 15 euro waren deze destijds te verkrijgen.

Na twee jaar is de ongekend serie vervangen door de Vatgerijpte versies van de Grand Prestige. Sindsdien is deze elk jaar uitgebracht in een mooie verpakking met bijpassende glazen. Voor een kleine 80 euro heb je een viertal flessen van elk 75CL.

Het is veel geld, maar het zijn wel leuke bieren om samen met een aantal liefhebbers van te genieten. Je kunt er dus een leuke proeverij van organiseren. Samen proeven en de smaken doorspreken. Het is mooie beleving.

Overigens doet Hertog Jan het qua marketing wel goed. Ze creëren echt bewust een hype rondom het bier. Release dagen bij de brouwerij, waar je voor ingeloot moet worden. Een online verkoop, dat elke keer weer hapert en waarbij een beperkt aantal flessen te verkrijgen is. Het moet echt een feestje zijn als je in staat bent om een aantal flessen te bemachtigen. Echt slim gedaan, als je het mij vraagt.

Tompouce Ale

Het begon eigenlijk als 1 april grapje. De HEMA zou samen met Lowlander een tompouce bier uitbrengen. Van te voren werd er al marketing gevoerd en eigenlijk iedereen dacht wel dat het zou gaan om een goede grap. En ineens stond het bier gewoon in de winkel.

De oplage was echt beperkt, de blikjes vlogen echt als tompoucen over de toonbank. Op marktplaats werden de blikken bier voor bizarre bedragen aangeboden. Door het lage volume dat gebrouwen was en de grote nieuwsgierigheid werd het een heuse hype.

Gelukkig was er in september een tweede kans voor de nieuwsgierige bierdrinker. Ditmaal werd het bier in groter volume gebrouwen om iedereen de kans te geven. Gelukkig heb ik inmiddels zelf ook een aantal blikjes mogen drinken. Het is een prima bier, maar niet spectaculair. Wil je hem zelf proberen? Ik zie ze her en der nog in de winkels staan, dus het lijkt erop dat er nog voldoende voorradig is.

Is zo’n hype dat allemaal wel waard?

In het geval van het tompouce bier was ik maar zo’n 2,5 euro kwijt per blikje. Maar verder ben ik zelf gestopt om elke keer weer vele tientjes uit te geven aan misschien wel veel te duur bier. Het is bier mag dan wel lekker zijn, maar het is ook best wel prijzig.

Overigens voelt het ergens ook wel weer leuk om een hype te volgen. Maar aan de andere kant is er ook genoeg ander bier dat net zo lekker is of misschien zelf wel beter.

Dat gezegd hebbende. Ik gun iedereen zijn feestje en ergens baal ik eigenlijk ook gewoon dat ik er al een paar jaar niet door kom bij Hertog Jan. Misschien heb ik het daarom wel opgegeven 😉